****MEMPEROLEH KESELAMATAN DI DUNIA & DI AKHIRAT****

SANTAPAN ROHANI:

Suatu ketika,Muaz bin Jabal r.a. menghadap Rasulullah s.a.w dan bertanya :Wahai Rasulullah,tolong huraikan kepadaku mengenai firman Allah s.w.t : 'Pada saat sangkakala ditiup,maka kamu sekalian datang berbaris-baris'. (Surah Naba' Ayat 18)
Mendengar pertanyaan itu,baginda menangis dan basah pakaian dengan air mata.Lalu baginda menjawab : "Wahai Muaz,engkau telah bertanya kepadaku perkara yg amat besar,bahwa umatku akan di giring,dikumpulkan berbaris-baris.Maka dinyatakan apakah 12 barisan tersebut :

BARISAN PERTAMA
Di giring dari kubur dgn tidak bertangan dan berkaki.keadaan mereka ini dijelaskan melalui satu seruan dari sisi Allah Yang Maha Pengasih :'Mereka itu adalah orang2 yg sewaktu hidupnya menyakiti hati tetangganya,maka demikianlah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka...'

BARISAN KEDUA
Di giring dari kubur berbentuk babi hutan.Suara dari sisi Yang Maha Pengasih : 'Mereka itu adalah org yg sewaktu hidupnya meninggalkan solat,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."

BARISAN KETIGA
Meraka berbentuk keldai,sedangkan perut mereka penuh dgn ular dan kala jengking,'Mereka itu adalah org yg enggan membayar zakat,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka'..

BARISAN KEEMPAT
Di giring dari kubur dengan keadaan darah seperti air pancuran keluar dari mulut mereka. 'Mereka itu adalah orng yg berdusta di dalam jual beli'..

BARISAN KELIMA
Di giring dari kubur dgn bau busuk dari bangkai.Ketika itu Allah s.w.t. menurunkan angin sehingga bau busuk itu menganggu ketenteraman di Padang Mahsyar.Mereka itu adalah org yg menyembunyikan perlakuan durhaka takut diketahui oleh manusia tetapi tidak pula merasa takut kepada Allah s.w.t,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka'...

BARISAN KEENAM
Di giring dari kubur dengan keadaan kepala mereka terputus dari badan. "Mereka adalah orang yg menjadi saksi palsu,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..'

BARISAN KETUJUH
Di giring dari kubur tanpa mempunyai lidah tetapi dari mulut mereka mengalir keluar nanah dan darah. "Mereka adalah orang yg enggan memberi kesaksian di atas kebenaran,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka..'

BARISAN KELAPAN
Di giring dari kubur dlm keadaan terbalik dengan kepala ke bawah dan kaki keatas ."Mereka adalah orang yg berbuat zina,maka inilah balasannya dan tempat mereka kembali adalah neraka.."

BARISAN KESEMBILAN
Di giring dari kubur dengan berwajah hitam gelap dan bermata biru sementara dalam diri mereka penuh dengan api gemuruh."Mereka itu adalah org yg makan harta anak yatim dgn cara yg tidak sebenarnya,maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka.."

BARISAN KESEPULUH
Di giring dari kubur mereka dalam keadaan penuh penyakit sopak dan kusta. "Mereka adalah orang yg derhaka kepada orang tuanya,maka inilah balasannya dan tempat mereka adalah neraka..."

BARISAN KESEBELAS
Di giring dari kubur mereka dengan keadaan buta mata-kepala,gigi mereka memanjang seperti tanduk lembu jantan,bibir mereka melebar sampai kedada dan lidah mereka terjulur memanjang sampai ke perut mereka dan keluar beraneka kotoran. "Mereka adalah orang yg minum arak,maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah neraka.."

BARISAN KEDUA BELAS
Di giring dari kubur dengan wajah yg bersinar-sinar laksana bulan purnama.Mereka melalui titian Sirat seperti kilat.Maka,datanglah suara di sisi Allah Yang Maha Pengasih memaklumkan :"Mereka adalah orang yg beramal soleh dan banyak berbuat baik.."

P/S untuk diri dan juga teman2,berdoalah semoga kita menjadi barisan ke 12 iaitu mereka menjauhi perbuatan derhaka,mereka memelihara solat 5 waktu,ketika meninggal dunia mereka sudah bertaubat.Maka inilah balasannya dan tempat kembali mereka adalah Syurga,mendapat ampunan,kasih sayang dan keredhaan Allah Yang Maha Pengasih.. Walluhu 'alam..

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

0 comments: